Arbejdsmiljøpuljen gør det muligt for virksomheder med op til 50 ansatte at søge tilskud til arbejdsmiljøindsatser, der forebygger ulykker eller fysisk og psykisk nedslidning. Puljen åbnes mandag den 29. marts for ansøgninger.
Fra 29. marts kan private virksomheder med op til 50 ansatte søge tilskud fra Arbejdsmiljøpuljen til arbejdsmiljørådgivning, fysisk træning på arbejdet eller leje af tekniske hjælpemidler.
Puljen uddeler 105 millioner kroner om året frem til og med 2023, og ansøgere, der lever op til puljens betingelser, får støtte efter først-til-mølle-princippet.
Virksomhederne kan søge om støtte til autoriseret arbejdsmiljørådgivning, hvor rådgivningen tilpasses den enkelte virksomheds behov. Rådgivningen kan fx bestå i hjælp til, at virksomheden får kortlagt sit behov i forhold til aktuelle fysiske og psykiske arbejdsmiljøproblemer.
Der kan også søges om støtte til sundhedsfremme i form af fysisk træning på arbejdet og til leje og afprøvning af tekniske hjælpemidler i driften, som kan forbedre det ergonomiske arbejdsmiljø, fx hjælpe med tunge løft, og reducere risici for arbejdsulykker.
Virksomheder, der får tilskud, kan spare 80 procent på tilskudsberettigede aktiviteter, fx instruktør til træning i arbejdstiden, leje af teknisk hjælpemiddel eller autoriseret arbejdsmiljørådgivning.
På Arbejdstilsynets hjemmeside kan virksomhederne finde vejledningsmateriale, ansøgningsskemaer og eksempler på indsatser og aktiviteter, der lever op til puljens betingelser. Det er også på Arbejdstilsynets hjemmeside, at virksomhederne kan finde kontaktoplysninger, hvis de har spørgsmål til puljen.
Har virksomhederne brug for yderligere hjælp til ansøgningsprocessen, kan de bruge en arbejdsmiljørådgiver eller konsulent og skrive udgiften på budgettet i ansøgningen, oplyser Arbejdstilsynet.