14. april 2025, kl. 16:58
Ved EMO 2025 markeres 50 år med EMO-messerne. Og ikke mindst 50 år, med automobilindustriens beslutningstagere, både bilproducenter og deres underleverandører, som primær målgruppe for introduktion til værktøjsmaskiner og værktøjs innovation. I år vil messen omfatte en særlig AI + Digitalization Area-fællesstand, der skal inspirere bilindustrien til fortsat udvikling.
Igennem nu 50 år har jagten på de mest effektive maskiner, værktøj og øvrige systemer tiltrukket eksperter fra europæiske automobilfremstillings- og underleverandørvirksomheder til EMO-messerne, hvor jubilæumsmessen finder sted i Hannover, den 22. til 26. september 2025. Emner som automatisering, digitalisering og kunstig intelligens, AI, markerer i år den seneste udvikling, og emner til el-biler er i fokus, ligesom brancheløsninger, der understøtter en cirkulær økonomi eller batterigenanvendelse rykker.
EMO-messerne har således igennem fem årtier givet inspiration til at møde de udfordringer, som producenterne møder for at være så effektive og fleksible som muligt og kunne reagere hurtigt på kundeønsker, fremhæver dr. Markus Heering, der er direktør i Verein Deutscher Werkzeugmaschinenfabriken, VDW, som arrangerer EMO 2025 i Hannover, på vegne af den europæiske fabrikantforening Cecimo:
Annonce - artiklen fortsætter under banneret
CNC-værktøjsmaskiner og tilhørende innovative produktionssystemer er essentielle for innovationen i blandt andet automobilindustrien. Værktøjsmaskiner og tilhørende teknologi er altid i tæt kontakt med bilfremstillingsvirksomheder," fastslår Markus Heering.
Fabrikanterne er i tæt dialog med deres leverandører og OEM'er. Den moderne fabrik byder på End-to-End-procesautomatisering, præcist koordinerede grænseflader og integrerede digitaliseringsløsninger.
Værktøjsproducenter har fundet en løsning og udstyrer maskiner med omfattende sensor- og overvågningssystemer, som danner grundlag for dataindsamling og analyse, og gør det nemmere at visualiseres og optimere.
Digitalisering er ikke et mål i sig selv, understreger dr. Milan Nedeljković, der har ansvaret for produktion hos BMW AG. Det er snarere en vigtig mulighedsskaber. Tendensen går i retning af integrerede systemer, der kan bruges til at fremstille forholdsvis små mængder inden for eksempelvis drivlinjeområdet for elbiler lige så økonomisk, effektivt og pålideligt som masseproducede. Den brede vifte af udstyrsvarianter og designfunktioner, som bilfabrikanterne ønsker at motivere købere med, kræver også fleksible produktionsløsninger, understreger Milan Nedeljković.
AI-løsninger kan bruges til planlagt vedligehold og adaptiv processtyring, hvilket på efterårets EMO 2025 vil præge en bil-fremstillings-fællesstand; AI + Digitalization Area, som skal give besøgende fra såvel bilindustrien, som øvrige interesserede, mulighed for at finde ud af mere om eksempler på Best Practice.