Heller har lanceret AI på tre platforme, der er designet til at støtte maskinoperatører, produktionsplanlæggere og servicepersonale i deres daglige arbejde. Virksomhedens eksperter vil demonstrere, hvordan udviklingen allerede leverer reel merværdi for brugerne live på årets stand i hal 12 fra den 22. til 26. september.
Ifølge tyske Heller har virksomheden nu opbygget den nødvendige ekspertise til at integrere digitale løsninger med AI-elementer i maskinteknik med virksomhedens CNC maskiner.
Maskinproducenten anvender således allerede AI på tre platforme, der er designet til at støtte maskinoperatører, produktionsplanlæggere og servicepersonale i deres daglige arbejde.
Annonce - artiklen fortsætter under banneret
En netop udviklet funktion vil blive introduceret på EMO Hannover 2025-messen, der giver kunderne adgang til en intelligent chatfunktion kaldet "ASK-me". Dette værktøj, der er integreret i grænsefladen på maskinstyringen, tilbyder operatører en ChatGPT-lignende assistent.
Med andre ord kan brugere indtaste spørgsmål på almindeligt sprog, og AI-funktionen vil hurtigt leverer klare og ligetil svar, fremhæves det.
AI-assistenten bruger den kollektive ekspertise fra Heller og dens brugere til at give svar og support vedrørende håndtering af maskinen, herunder betjening, opsætning og vedligeholdelse, og hjælper med at fortolke advarsels- og fejlmeddelelser baseret på maskinens live-status.
Producenten vil også demonstere AI-drevne analyseværktøjer, der tilbyder værdifulde fordele for at opretholde produktivitet og høj præcision af moderne bearbejdningscentre. For at opnå dette bruger den Nürtingen-baserede producent data indsamlet som en del af sin Industry 4.0-strategi.
Data kan visualiseres af produktionsplanlæggere og analytikere via shop floor-systemet Heller Services Interface i form af tekst, tabeller eller diagrammer. Dette skal sikre gennemsigtighed gennem hele maskinens levetid – i produktion, vedligeholdelse og serviceprocesser.
Eksempelvis kan skjulte maskinestop identificeres ved hjælp af en generativt produceret diagramvisualisering, mens AI-understøttet analyse af produktionsdata hjælper med at afsløre potentiale for at øge produktionen, påpeges det.
Eksempelvis kan køretider, belastnings- og overbelastningsfaser og spindelhastighedsværdier registreres også rutinemæssigt ud over temperaturtrends. På baggrund heraf er det muligt at overvåge fræsespindlens tilstand og forhindre uplanlagt maskinestop forårsaget af slidrelateret svigt af spindlen. Det samme princip gælder for andre komponenter såsom akser eller værktøjer, konstateres det.
På messestanden vil serviceeksperter demonstrere, hvordan kombinationen af dataindsamling og intelligent analyse giver vigtige indsigter for forebyggende vedligeholdelse.
Heller repræsenteres i Danmark af Masentia A/S, Odense.