11. marts 2025, kl. 09:28
LEGO A/S havde sidste år en vækst i nettoomsætningen på 13 procent til 74,3 milliarder kroner, og et driftsresultatet, som steg med 10 procent til 18,7 milliarder samtidig med en forøgelse af strategiske initiativer inden for bæredygtighed og digital teknologi. Årets resultat voksede med 5 procent til 13,8 milliarder, så der var både rekordresultat på top- og bundlinje.
"2024 var et enestående år for LEGO-koncernen, og vi er meget tilfredse med det stærke resultat. Vi opnåede rekordresultater på både top- og bundlinjen, samtidig med at vi accelererede vores strategiske initiativer, herunder en markant stigning i indkøbet af bæredygtige råmaterialer," lyder det i forlængelse af fremlæggelsen fra LEGO-direktør Niels B. Christiansen, som fortsætter:
"Vi er især glade for resultatet, fordi det baner vejen for at nå ud til endnu flere børn med LEGO-legeoplevelser".
Nettoomsætningen steg med 13 procent til 74,3 milliarder kroner, og driftsresultatetet steg med 10 procent til 18,7 milliarder, samtidig med, at der opnået en forøgelse af strategiske initiativer inden for bæredygtighed og digital teknologi. Årets resultat voksede med 5 procent til 13,8 milliarder.
Produktporteføljen blev i 2024 udvidet til koncernens hidtil største med 840 produkter designet til fans i alle aldre og på tværs af interesser.
Virksomheden udvidede desuden sin LEGO Botanical Collection, der tiltrak yderligere fans og var særligt populær som gaveidé, fremhæves det, ligesom LEGO Fortnite blev også udvidet med lanceringen af de første fysiske sæt inspireret af spillet samt lanceringen af yderligere oplevelser i spillet såsom LEGO Islands og Brick Life.
For at appellere til sportsinteresserede fans annoncerede koncernen ligeledes yderligere flerårige partnerskaber med Nike og Formel 1, hvor de første sæt lanceres i 2025.
Koncernen foretog også i 2024 markante investeringer for at reducere miljøpåvirkningen. Således var halvdelen af de materialer, der blev indkøbt til at fremstille LEGO-klodser, produceret med bæredygtige kilder. Det omfattede 47 procent certificeret massebalance, hvilket svarer til et estimeret gennemsnit på 33 procent materiale fra fornybare kilder.
I bestræbelserne på at reducere CO2-udledningen på sine fabrikker fortsatte koncernen med at udfase naturgasopvarmning i Danmark, installere geotermisk energi i Ungarn og øgede solcellekapaciteten i Kina, Tjekkiet og Danmark. Virksomheden forventer at disse investeringer vil have en positiv effekt på udledninger i løbet af de næste år og hjælpe med at nå dets videnskabeligt baserede mål.