1. maj 2025, kl. 09:42
Efter et år med netværk, testaktiviteter og kortlægning af over 300 aktører afslutter MarAI-projektet nu sin første fase med konkrete anbefalinger, flere samarbejder og et fundament for et fælles dansk-tysk innovationsøkosystem inden for maritim kunstig intelligens.
MarAI hedder et projekt, ledet af det danske BlueTech Center og Technikzentrum Lübeck, Tyskland, som har haft til formål at undersøge, hvordan Danmark og Tyskland sammen kan udnytte AI-teknologi til at gøre skibsfarten mere sikker, bæredygtig og effektiv. Gennem netværksaktiviteter, kortlægning, test-events og strategiudvikling har projektet demonstreret både behovet for og potentialet i at tænke maritim AI på tværs af grænser, fremhæver projektleder Katarina Deylarni, BlueTech Center:
"Vi ser kunstig intelligens ikke bare som en teknologisk mulighed, men som en nødvendighed, hvis vi skal løse branchens største udfordringer - fra miljøbelastning til mangel på arbejdskraft. MarAI har vist, at vi i fællesskab kan skabe et økosystem, hvor forskning, erhverv og myndigheder arbejder tæt sammen," siger Katarine Deylarni.
Blandt projektets konkrete resultater er en fælles dansk-tysk handlingsplan for den fremtidige udvikling af maritim AI samt udviklingen af et 'Maritime AI Map 2025' - baseret på en kortlægning af flere end 300 maritime aktører i det dansk-tyske AI-landskab. Kortet visualiserer fem nøgleområder: autonom navigation, prædiktivt vedligehold, data intelligence, interoperabilitet og bæredygtighed og gør på den måde innovationsøkosystemet mere overskueligt.
Projektet har undervejs identificeret flere barrierer for innovation, blandt andet manglen på testfaciliteter og adgang til finansiering for startups. En anbefaling er derfor at etablere testzoner med fleksibel regulering og en fælles finansieringsplatform, der kan mobilisere både offentlige og private midler.
"I stedet for blot at netværke, har vi set aktører bevæge sig mod reelle samarbejder, nye projektansøgninger, fælles udviklingsinitiativer og en fælles koordinationsstruktur på tværs af grænsen," siger projektleder Niclas Apitz, Technikzentrum Lübeck.
En central anbefaling til næste skridt er etableringen af en binational koordinationsenhed for maritim AI. Denne enhed skal vedligeholde det digitale aktørkort, understøtte projektudvikling og fungere som bindeled mellem politik, erhverv og forskning.
"MarAI har været første skridt - nu begynder den egentlige rejse. Vores region har alt, hvad der skal til for at blive globalt førende inden for maritim AI," fastslår Katarina Deylami, og projektet har allerede affødt flere ansøgninger til både Interreg og Horizon Europe, og flere koncepter om for eksempel AI-baseret miljøovervågning og autonome maritime droner er desuden i pipeline.