Teknovation Logo






 

Digitale benspænd kan bremse misinformationsspredning

  • KU-professor Vincent F Hendricks (billedet), Institut for Kommunikation, har taget del i arbejdet sammen med blandt andet ph.d. Laura Jahn.

12. november 2025, kl. 09:17 

Forskning fra Københavns Universitet, KU, peger på en enkel, men effektiv metode til at bekæmpe misinformation på sociale medier, fremhæver ph.d. Laura Jahn.


En række forskere fra KU foreslår i en forskningsartikel i Nature-tidsskriftet npj Complexity en enkel, men effektiv metode til at bekæmpe misinformation på sociale medier:

"Vores ide er, at tilføje en lille pause i delingsprocessen og på den måde få folk til at overveje, hvad de deler, inden de trykker på knappen," siger ph.d. Laura Jahn, der er hovedforfatter på studiet sammen med professor Vincent F. Hendricks. Hun uddyber:

Annonce - artiklen fortsætter under banneret


"Vi har udviklet og afprøvet en computermodel, der simulerer, hvordan information spredes på sociale medier som for eksempel X, Bluesky og Mastodon. Og den viser, at sådan et lille digitalt benspænd som for eksempel en pop-up-tekst ret effektivt kan begrænse deling af indhold".

Forskernes model viser altså, at benspænd kan være et effektivt redskab til at reducere antallet af delinger. Men den viser også, at benspændene ikke nødvendigvis forbedrer kvaliteten af det indhold, der bliver spredt. Derfor har de arbejdet med at tilføre modellen et ekstra element af læring, som brugerne skal møde, når de vil dele et opslag:

"Det kan for eksempel være en pop-up med en kort quiz med spørgsmål som: Hvordan definerer man misinformation, og hvad gør dette sociale medie for at begrænse fake news? Ideen er, at læringselementet vil få brugerne til at reflektere over deres adfærd på sociale medier og dele færre problematiske opslag," forklarer Vincent F. Hendricks, og konkluderer:

"Og vi kan se på modellen, at når benspændet kombineres med den type læring, stiger den gennemsnitlige kvalitet af delte opslag betragteligt".

Næste skridt for forskerne bliver at teste, om strategien med at indføre digitale benspænd med læringselementer har samme positive effekter i den virkelige verden. Hvis det ikke kan lade sig gøre at få et samarbejde i stand med en af de store sociale medie-platforme, vil forskerne benytte sig af nogle af de simulerede platforme, der findes til forskningsbrug. 

Forskningen er blevet udført på KU's Center for Information & Boblestudier.


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 



 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik