Teknovation Logo
robot

 
  • LEGO har fremgang på alle hovedmarkeder, og et resultat på linje med rekordåret 2021 i første halvår 2022.

28. september 2022, kl. 09:22 

LEGO oplever stærk 2022-start

I samme år som LEGO-koncernen fejrer sit 90 års jubilæum, driver stærk efterspørgsel tocifret omsætningsvækst, mens virksomheden geninvesterer for at accelerere langsigtede vækststrategier, viser halvårsregnskabet.


Det aktuelt fremlagte halvårsregnskab for 1. januar til 30. juni, viser omsætningsvækst med 17 procent i perioden til cirka 27 milliarder kroner, sammenlignet med samme periode i 2021, som følge af høj efterspørgsel. Salget til forbrugerne voksede med 13 procent, hvilket overgik legetøjsindustrien og førte til øgede markedsandele globalt.

”Vi har fået en solid start på 2022 og er meget tilfredse med resultatet, som ligger over vores forventninger oven på et exceptionelt 2021. Trods usikkerhed på globalt plan har vi igen realiseret et højt forbrugersalg og en tocifret omsætningsvækst drevet af en høj efterspørgsel på vores produkter og vores fantastiske medarbejderes indsats,” siger administrerende direktør Niels B. Christiansen, LEGO-koncernen.

Annonce - artiklen fortsætter under banneret


”Over hele verden har vi i år fejret vores 90 års jubilæum, og vi er taknemmelige for, at selv efter næsten et århundrede, er LEGO-leg stadig relevant, og fortsætter med at inspirere familier og børn,” fortsætter Niels B. Christiansen.

Stærk omsætningsvækst og frit cashflow gjorde det muligt for koncernen at accelerere en række strategiske initiativer og udligne de stigende råvare-, energi- og fragtpriser, imens driftsresultatet (brutto) var stabilt på 7,9 milliarder.

I de første seks måneder af 2022 har koncernen haft udvidelse af produktionskapaciteten og opbygning af en mere robust lagerbeholdning i fokus. Samtidig blev produktiviteten øget efter en længere periode med exceptionelt høje vækstrater og en kapacitet, der blev udnyttet til det maksimale i 2021. Som følge af accelererede investeringer var frit cashflow på 3,8 milliarder sammenlignet med 5,8 milliarder i den samme periode sidste år. Nettoresultatet landede på cirka 6,2 milliarder – hvilket er på samme niveau som sidste års ekstraordinært gode resultat i den tilsvarende periode.

”I anden halvdel af 2022 ser vi en fortsat stærk efterspørgsel efter vores produkter. På længere sigt forventer vi, at omsætningsvæksten vil normalisere sig til mere bæredygtige niveauer. Vi vil desuden fortsætte med at investere i vores forretning og accelerere initiativer såsom produktinnovation, digitalisering, produktionskapacitet, vores salgskanaler og bæredygtighed, så vi kan bevare momentum. Disse markante investeringer vil give os en god position for stabil vækst i fremtid, så vi kan fortsætte med at bringe læring gennem leg til endnu flere børn verden over,” siger Niels B. Christiansen.


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 

 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
F. 46139021
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik