13. november 2019, kl. 10:34
I år var det 14. gang Institut for datalogi på Aarhus Universitet, AU, slog dørene op til IT Camp for piger. I år har der været en kæmpe interesse for at skifte efterårsferie ud med IT camp, og med 55 deltagere fra hele landet kan arrangørerne melde om deltagerrekord.
I løbet af tre intensive dage har deltagerne været igennem et spændende men også udfordrende program for at få større kendskab til uddannelserne datalogi og IT produktudvikling.
Pigerne har blandt andet deltaget i forelæsninger, teoretiske øvelser og workshops i emner som kryptografi, skitsering og programmering. Desuden fik de mulighed for at møde kvindelige rollemodeller samt komme på virksomhedsbesøg.
At få flere kvinder til at interessere sig for IT er essentielt for at afhjælpe manglen på IT specialister, mener Mads Villadsen, der er Principal Software Engineering Manager ved Microsoft, som i 2019 var hovedsponsor for IT Camp for piger
For at opnå interessen er initiativer som IT camp for piger et vigtigt værktøj, og mange IT virksomheder har også aktivt taget del i årets camp, påpeger han videre:
”Nogle af Microsofts primære værdier er "Diversitet og inklusion" og "Innovation". Ved at sponsorere IT-Camp for Piger ønsker Microsoft at anerkende og støtte vigtigheden af at få flere kvinder til at begynde og fuldføre en karriere indenfor IT. Diversitet er essentielt for at få de forskellige synspunkter, der kræves for at sammensætte de kreative udviklings-team, der skal være med til at skabe fremtidens innovative løsninger,” siger Mads Villadsen.