Teknovation Logo
robot

 
  • Dynatest udvikler og producerer udstyr til at måle og undersøge veje og landingsbaners tilstand. Virksomheden har netop leveret Heavy Vehicle Simulator-løsningen "Titan" til det amerikanske forsvar. (Foto: PR)

13. september 2022, kl. 06:52 

Dynatest-kæmpemaskine bag holdbare amerikanske landingsbaner

Det danske firma Dynatest, som har en afdeling i Gainesville i Florida, udvikler og producerer udstyr til at måle og undersøge veje og landingsbaners tilstand. Virksomheden har netop leveret en såkaldt Heavy Vehicle Simulator på hele 125 tons til det amerikanske forsvar.


Når de gigantiske C17-militærfly lander, er det enorme kræfter, der rammer jorden, og det kræver en landingsbane, der er bygget til formålet. Når det kommer til det amerikanske forsvars udstyr, er der ikke noget, der er overladt til tilfældighederne. Alt er gennemtestet. Det gælder også belægningen på de landingsbaner, som forsvaret råder over, fortæller Dynatest-direktør Jesper Rantala, i forbindelse med en aktuel leverance af en Heavy Vehicle Simulator, der har fået tilnavnet ”Titan”, som understreger, at den er verdens største af sin slags.

Maskinen er 46 meter lang og vejer 125 tons, og Dynatest har brugt to år på at udvikle, producere og levere den. Nu står den færdig på militærbasen i Vicksburg i delstaten Mississippi, hvor den amerikanske hærs udviklingsafdeling, U.S. Army Engineer Research & Development Center, skal bruge den i deres undersøgelser. 

"Det er unikt at være med til at levere så stort et projekt til det amerikanske forsvar. Det er et kæmpe arbejde, som vores medarbejdere har ydet for at komme i mål med. Det, at vi nu kan se den færdige maskine stå én til én på U.S. Army’s militærbase, giver da lidt kuldegysninger," siger Jesper Rantala.

Med et hjul, der kører i pendulfart, er det Heavy vehicle Simulators opgave at efterligne kræfter fra et militærfly og derved teste landingsbanens styrke.

"Man kan ikke afgøre, om en landingsbane er nedslidt udelukkende ved at se på overfladen. Belægningen består af flere lag, som alle skal være i god stand for at sikre, at bæreevnen er stærk nok. Med Heavy Vehicle Simulator kan man på bare tre måneder teste, hvordan 20 års brug påvirker asfalten. Det giver et præcist og realistisk billede af landingsbanens tilstand, og på den måde får man mulighed for at udvikle bedre landingsbaner," forklarer Jesper Rantala.

På militærbasen i Mississippi er Jeb Tingle senior videnskabelig teknisk leder ved U.S. Army Engineer Research & Development Centers laboratorie for geoteknik og struktur. Han er ikke i tvivl om, at maskinen er med til at sikre bedre forskning i transportintrastruktur:

"Heavy Vehicle Simulators som Titan er et vigtigt forskningsværktøj til at analysere nye materialer, designmetoder og konstruktionsteknikker for at optimere infrastrukturer," forklarer han.

"Der er ingen tvivl om, at vi er nogle nørder inden for vores område. Vi har stort fokus på at forbedre detaljer og videreudvikle vores udstyr, og vi ved, at det er på grund af vores høje kvalitet, vores kunder vælger os. Men det er en blåstempling uden sammenligning, at det amerikanske militær vælger at bruge os til så stor en opgave – og det er vi selvfølgelig stolte af," forklarer Jesper Rantala, der blev administrerende direktør i Dynatest i 2019, da firmaet blev en del af teknologikoncernen Eltronic Group.


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 

 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
F. 46139021
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik